Ga terug
Rabarberdessert met witte chocoladecrème en sorbet

Rabarberdessert met witte chocoladecrème en sorbet

Gang Nagerecht
Porties 4 personen

Ingrediënten
  

Voor de witte chocoladecrème:

  • 3 eieren
  • 10 g suiker
  • 1 snufje zout
  • 210 g witte chocolade
  • 150 ml room
  • 2 blaadjes gelatine (2 g/blaadje)

Voor de witte chocolade-yoghurtcrème:

  • 100 g natuuryoghurt
  • 100 g witte chocolade
  • 1/2 limoen

Voor de frambozenrabarber met vanille:

  • 3 stengels verse rabarber
  • 1 vanillestok
  • 100 g verse frambozen
  • 100 ml suikersiroop

Voor de aardbeiensorbet:

  • 500 g verse aardbeien
  • 1 citroen
  • 50 g poedersuiker

Voor de crumble:

  • 100 g zandkoekjes
  • 25 g boter, gesmolten
  • 1 snufje zout

Voor de afwerking:

  • citroenmelisse

Instructies
 

Voor de witte chocoladecrème:

  • Week de gelatine in koud water.
  • Hak de chocolade in kleine stukjes en smelt in een kom boven een bain-marie.
  • Klop de room niet te stijf.
  • Klop de eidooiers met de suiker en een snufje zout boven het water schuimig.
  • Knijp de gelatine uit en los op in het opgeklopte eidooiermengsel.
  • Roer langzaam de gesmolten chocolade erdoor en spatel tot slot de slagroom door het licht afgekoelde mengsel.
  • Schep de chocoladecrème in een spuitzak en bewaar in de koeling of verdeel de crème in mallen en zet in de diepvries (zoals ik deed).

Voor de witte chocolade-yoghurtcrème:

  • Hak voor de crème de witte chocolade fijn en smelt boven een bain-marie.
  • Meng de yoghurt met het limoensap en de limoenrasp en voeg langzaam de gesmolten chocolade toe. Laat afkoelen.
  • Schep in een spuitzak.

Voor de frambozenrabarber met vanille:

  • Was en schil de rabarber, snijd in hapklare stukken en schik in een ovenschaal.
  • Pureer de frambozen in een hoge beker en passeer door een zeef.
  • Verdeel de suikersiroop, het vanillemerg en het frambozenmengsel over de rabarber.
  • Dek de ovenschaal volledig af met aluminiumfolie en bak in een voorverwarmde oven op 170° C in ca. 15 - 18 min gaar. Laat afkoelen.

Voor de aardbeiensorbet:

  • Was de aardbeien en snijd ze in vieren.
  • Voeg de poedersuiker en het citroensap toe en mix alles 2 min in de Thermomix op de hoogste stand.
  • Passeer de gepureerde aardbeien door een zeef en vries ze minstens 12 uur in een ondiepe kom in. (Ik deed dat in ijsblokjesvormen).
  • Haal het bevroren mengsel kort voor het serveren uit de kom, snijd in grote blokjes en mix in de Thermomix gedurende 2 min tot een homogeen mengsel. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de gepureerde aardbeien gewoon af te draaien in een ijsmachine.

Voor de crumble:

  • Maal de zandkoekjes fijn in de Thermomix en meng met de gesmolten boter en een snufje zout.
  • Giet het mengsel op een bakplaat en bak 10 min op 180° C. Laat afkoelen.

Afwerking:

  • Spuit de witte chocoladecrème met een spuitzak op het bord (of haal de diepgevroren crème uit de mal en laat ontdooien op het bord).
  • Strooi er vervolgens wat crumble bij. Schik er enkele verse aardbeien in vier gesneden en de framboos-rabarber op.
  • Voeg dotjes chocolade-yoghurtcrème toe en garneer met citroenmelisse.
  • Schep de aardbeiensorbet ernaast.
Trefwoord aardbeiensorbet, chocoladecrème, rabarber, sorbet, witte chocolade, yoghurt